DOE MAAR RELAXEN
 
Mediteren in het dagelijkse leven

                                                  

 

                                                

Meditatie is een avontuur, het grootste avontuur dat voor de menselijke geest mogelijk is. Meditatie is: er gewoon zijn, niets doen - geen handeling, geen gedachte, geen emotie. U bent er alleen en dat is puur genot. Waar komt dit genot van het niets doen nu eigenlijk vandaan?
Nergens vandaan of van overal. Het heeft geen oorzaak, omdat het bestaan als zodanig pure vreugde is.
Mediteren kan iedereen (leren)
Ik zeg dit wel zo makkelijk, maar toch is het zo. Veel mensen zeggen dat ze hun geest niet tot rust kunnen brengen en, eerlijk is eerlijk, dit is ook het moeilijkste van alles. Ook al krijgt u nog zoveel informatie naar binnen, van de dagelijkse beslommeringen, het is toch te leren. Als u eenmaal een paar stappen hebt gezet wilt u meer, zeker na de eerste meditatie. In het begin wilt u vaak heel veel, echter u kon ook niet meteen op een fiets wegrijden. Al snel na de tweede meditatie wordt u gepakt door wat ik noem 'het meditatie virus'. U ervaart dingen in uw lichaam, of ziet mooie zaken. Na afloop bent u ontspannen, en zou u direct door willen gaan

Wat is meditatie?
Door meditatie kunt u het denken tot rust brengen en tot innerlijke harmonie komen. Dit kan door de aandacht te richten op uw ademhaling. Door geconcentreerd in- en uitademen, is het mogelijk los te komen van zorgen over de toekomst of verdriet om het verleden. Mediteren kan ook een manier zijn om uw intuïtie verder te ontwikkelen. De maatschappij is erop gericht om te consumeren. Bij meditatie ligt de nadruk op het consuminderen. Meditatie kan de ogen openen voor de schoonheid van de dingen van alledag: het is leven in het hier en nu.


Welke effecten heeft meditatie op lichaam en geest?
Door onze achtergrond, religie en traditie, zijn we gewend door onze eigen gekleurde bril naar het leven te kijken. Bij meditatie wordt die bril afgezet: oude meningen en denkbeelden kunnen we loslaten. Hierdoor kunnen we het leven onbevangen en open tegemoet treden. We kijken ernaar als een kind, vrij van voorkeur en afkeer. Veel lichamelijke klachten die door stress ontstaan, zoals spanningshoofdpijn en rugklachten, kunnen door meditatie verminderen of verdwijnen. Meditatie brengt u dichter bij uzelf en zorgt ervoor dat u tot rust komt. Het geeft u meer zelfvertrouwen. Ook als u zich lichamelijk niet lekker voelt, werkt meditatie heilzaam en zal op vele manieren een zeer positief resultaat op het leven geven. Het geeft u een innerlijke kracht om makkelijker om te gaan met bepaalde zaken.

Mediteren: hoe doe je dat?
Er bestaan verschillende vormen van mediteren.
Alleen al kijken naar een zonsondergang, kan een vorm van meditatie zijn, net als schilderen of bidden. In Japan zijn de kunst van het bloemschikken en die van het boogschieten, Reiki behandelingen zijn een vorm van meditatie. In China geldt dat voor de bewegingsleer Tai-Chi. Ontspannen zitten op een kussen, in de lotushouding, is in het oosten de meest gebruikelijke vorm. U concentreer zich op uw ademhaling: adem in door de buik, houdt de lucht even vast en adem rustig weer uit. Terwijl u zit, komen er allerlei gedachten naar boven. De oefeningen kunt u ook zitten, staand of liggend doen.                                                                                      

Waar kun u het best mediteren?
Dat is persoonlijk. U kunt het best een plek zoeken waar u ongestoord kunt zitten, zonder telefoon, fax of geluid. Dat kan in de tuin zijn, maar ook op zolder. Houd de inrichting van de ruimte eenvoudig en vermijd fel licht of schreeuwerige kleuren. In het oosten wordt vaak een kaars aangestoken en een staafje wierook gebrand. Dat kan kalmerend werken.

Hoe vaak en hoe lang moet u mediteren?
Een paar keer per dag, tien minuten of een kwartier. Mensen die wat meer geoefend zijn, kunnen hun meditatie-oefeningen uitbreiden tot veertig minuten of maximaal een uur. Na een uur mediteren verslapt de aandacht meestal.
Wanneer kunt u het beste mediteren?
Dit is voor iedereen verschillend. 's Ochtend vroeg, voor het ontbijt, is mediteren vaak heel effectief. Tijdens het slapen zijn allerlei processen in het lichaam tot rust gekomen, wat een fris gevoel geeft. Maar 's avonds voor het naar bed gaan, is ook een prima moment.
Wat is een geleide meditatie?
Eigenlijk zegt het woord het al. U wordt door een stem naar een bepaalde plaats gebracht. Dit heet visualiseren. Eigenlijk spreken we niet echt van een meditatie maar meer van een visualisatie. Door middel van een stem komt u zaken tegen die u mogelijk laten voelen, horen, zien of ruiken.
Eigenlijk wordt u derde oog, zonnevlecht op een heerlijke manier extra geactiveerd. Op den duur is het zelfs mogelijk in contact te komen met uw eigen gids. Natuurlijk moet alvorens tot meditatie wordt overgegaan veel worden geleerd. Zo zullen zeker in het begin de chakra's en aura een hele belangrijke plaats innemen. Ook de ademhaling is van belang, maar vaak gaan mensen mediteren die heel erg op de ademhaling letten en dan is het effect van een goede meditatie weg.
 

                                      

Teus van der Pol | Amersfoort |    info@doemaarrelaxen.nl